Recht op privacy
Iedereen heeft recht op privacy. Om die reden gaat de gemeente zorgvuldig én vertrouwelijk om met jouw persoonsgegevens. Zo verstrekken wij jouw persoonsgegevens niet zonder jouw toestemming aan derden, tenzij de wet anders bepaalt. Over hoe om te gaan met persoonsgegevens bestaan duidelijke regels. Deze vind je in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) Jouw persoonsgegevens gebruiken wij nooit voor commerciële doeleinden.
Beveiligingsmaatregelen
De gemeente gaat veilig om met persoonsgegevens. Hiervoor hebben wij maatregelen genomen om misbruik, verlies, of andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Deze maatregelen zijn volgens de geldende gemeentelijke beveiligingsnormen.
Geheimhoudingsplicht
Medewerkers van de gemeente hebben een geheimhoudingsplicht. Daarnaast hebben alleen medewerkers die daartoe bevoegd zijn toegang tot persoonsgegevens. De functionaris voor gegevensbescherming van de gemeente houdt toezicht op de naleving van de wettelijke regels over privacy.
Jouw rechten
Als betrokkene heb je een aantal rechten waarmee je onder andere het gebruik van jouw persoonsgegevens door de gemeente kunt controleren. Deze rechten zijn:
- Recht op informatie
- Recht van inzage
- Recht op rectificatie
- Recht op gegevenswissing (vergetelheid)
- Recht op beperking van de verwerking
- Recht op overdraagbaarheid van gegevens
- Recht van bezwaar
- Recht op klacht indienen
Je kunt gebruik maken van bovenstaande rechten door een verzoek daarover in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Uitbesteden van bewerken van persoonsgegevens
In principe deelt de gemeente persoonsgegevens niet met derden. Het komt voor dat wij het verwerken van (persoons)gegevens uitbesteden aan een externe partij. In dat geval maken wij schriftelijke afspraken over onder andere het gebruik, de beveiliging en geheimhouding van persoonsgegevens. Deze afspraken leggen wij met de externe partij schriftelijk vast in een zogeheten verwerkersovereenkomst.
Inzicht in je persoonsgegevens
Om inzicht te geven hoe de gemeente jouw persoonsgegevens gebruikt, vind je hier een aantal voorbeelden:
Verhuizing
Bij het behandelen van een verhuizing verwerken wij de volgende gegevens:
- Naam (voorletters en achternaam)
- Nieuwe adres (woonplaats, postcode, straat en huisnummer)
- Geboortedatum
- Burgerservicenummer (BSN)
Ook muteren wij de landelijke basisregistratie personen (BRP). Ben je niet de hoofdbewoner, dan vragen wij toestemming voor je inschrijving aan de hoofdbewoner. En, indien van toepassing, informeren wij de gemeente waar je vandaan komt. Het behandelen van een verhuizing doen wij op basis van een wettelijke verplichting.
Leerlingenvervoer
Bij het behandelen van een aanvraag leerlingenvervoer verwerken wij de volgende gegevens:
- Naam (voorletters en achternaam)
- Adres (woonplaats, postcode, straat en huisnummer)
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Burgerservicenummer (BSN)
- Inkomensgegevens
Daarnaast verwerken wij persoonsgegevens over het betrokken kind, zoals NAW, BSN en gezondheid. NAW-gegevens worden doorgegeven aan de vervoerder. Dit doen wij op basis van algemeen belang en het uitvoeren van een publiekrechtelijke taak.
Omgevingsvergunning
Bij het behandelen van een aanvraag omgevingsvergunning verwerken wij de volgende gegevens:
- Naam (voorletters en achternaam)
- Adres (woonplaats, postcode, straat en huisnummer)
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Burgerservicenummer (BSN)
Daarbij registreren wij een aanvraag in ons zaaksysteem en de applicatie voor vergunningverlening. Het publiceerbare deel van de aanvraag met adres- of locatiegegevens waar de omgevingsvergunning over gaat en de bijbehorende bijlagen (tekeningen) leggen wij ter inzage of delen wij op aanvraag met een belanghebbende. Op tekeningen staan vaak (onnodig) persoonsgegevens. Bijvoorbeeld van de indiener of architect. Houd hier rekening mee bij het doen van een aanvraag! Het behandelen van een aanvraag omgevingsvergunning doen wij op basis van een wettelijke verplichting.
Privacy op deze website
Wanneer je onze website bezoekt, worden gegevens vastgelegd. Zo krijgen wij onder andere informatie over het aantal bezoekers, welke pagina’s het meest worden bezocht of de tijdstippen van bezoek. Deze informatie gebruiken wij nooit voor het identificeren van individuele personen. Verder gebruiken wij persoonsgegevens die via de website worden verzameld alleen voor het doel waarmee iemand ze achterlaat. Als je bijvoorbeeld een contact- of aanvraagformulier invult, gebruiken wij de ingevulde persoonsgegevens om op een ingekomen formulier te reageren.
Melden van persoonsregistraties
De gemeente verwerkt alleen jouw persoonsgegevens als daar een grondslag voor is of als je daar zelf toestemming voor hebt gegeven. Een grondslag is bijvoorbeeld het voldoen aan een wettelijke verplichting die op ons rust. Als het nodig is, meldt de gemeente een verwerking van persoonsgegevens aan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Toepasselijk recht
Op deze privacyverklaring is Nederlands recht van toepassing.
Wijziging privacyverklaring
De gemeente kan deze privacyverklaring te allen tijde wijzigen zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat de gewijzigde privacyverklaring op de website van de gemeente is gepubliceerd.
Meer informatie
Voor vragen over privacy kun je contact met ons opnemen via het e-mailadres privacy@boxtel.nl of via het telefoonnummer (0411) 65 59 11. Ook op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens is meer informatie te vinden.